Blüthneriáda

Přijďte se seznámit se skvělým klavírem zn. Blüthner, který hrál ve filmu Piano na křižovatce osobně, na vlastní uši…! Po koncertě vždy následuje diskuse s pianistou a malé pohoštění.

Začátky jsou v 19 hodin, vstupné je 396,- Kč

Předprodej vstupenek: info@sanson.cz nebo telefonicky na 608964591

POZOR – DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ:

KONCERT TOMÁŠE VÍŠKA 20. 9. JE PRO NEMOC ZRUŠEN


CHYSTÁME:


USKUTEČNILO SE:

Program:

A. Chačaturjan – L. Busch: Sabre Dance Boogie

G. Gershwin: Preludia pro klavír

                      A l l e g r o   b e n   r i t m a t o

                      A n d a n t e  c o n  m o t o

                      T e m p o  r u b a t o

Friedrich Gulda: Play piano Play 

                      č. 9 Allegro, dolce

                      č. 6 Presto possibile

George Gershwin: I got rhythm

George Gershwin: Walking the Dog

Earl Wild – Wild / Gershwin: Sedm virtuózních etud

                      č. 7 „Fascinating Rhythm“ 

Bohuslav Martinů

                      Kuchyňská revue – část 6. Duel (charleston)

George Gershwin: Rapsodie v modrém

„Proč je Gershwinova Rapsódie v modré barvě?“

Jsou hudba klasická a jazzová dva naprosto odlišné světy nebo se mohou navzájem inspirovat, doplňovat a ovlivňovat?

Může klasicky školený skladatel – klavírista složit skvělou skladbu v jazzovém stylu a také ji v tomto duchu výtečně interpretovat?

Je možné použít typické barokní hudební formy jako toccatu nebo fugu a „vyplnit“ je jazzovými harmoniemi, rytmem a výrazem?

Jak zněla Rapsódie v modrém před tím, než ji Gershwin předal k orchestraci Ferde Grofému?

Alespoň částečně se na tyto otázky bude snažit odpovědět program tohoto koncertu, který jsem vytvářel mimo jiné s velkým respektem a obdivem k jednotlivým skladatelům, kteří byli také zcela mimořádnými klavíristy.

Karel Košárek studoval na konzervatoři v Kroměříži, posléze v Praze u Valentiny Kameníkové, dále na pražské AMU u Františka Raucha a Květoslavy Bílinské. Později studoval na Southern Methodist University v Dallasu, kde získal diplom Artist Certificate a titul Master in Music.

Je vítězem několika klavírních soutěží, například International Young Artist Competition v Corpusu Christi (1992), International Piano Competition v San Antoniu (1993), Mezinárodní smetanovské klavírní soutěži, je laureátem mnoha dalších cen, např. International F. P. Neglia Competition v Itálii a také finalistou Walter Naumburg Competition v USA.

Univerzální interpret s mimořádným rozsahem koncertních aktivit – jako sólista vystupuje s předními orchestry ale je také oblíbený komorní hráč, který spolupracuje s předními českými pěvci – například s Magdalenou Koženou a Romanem Janálem. Donedávna měl také komponovaný pořad se Soňou Červenou.


Program:

F. Chopin: Balada g moll op. 23

                 Balada As dur op. 47

K. Slavický: Tři skladby pro klavír

                1. Burleska

                2. Intermezzo

                3. Toccata

F. Chopin: Nokturno Des dur op. 27 č. 1

                 Scherzo b moll op. 31

Vystudoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě u prof. Moniky Tugendliebové a pražskou AMU ve třídě prof. Ivana Klánského. Své hudební obzory si rozšířil mistrovskými kurzy u Lazara Bermana, Garricka Ohlsona, Christiana Zachariase, Paula Badury – Skody.

Vítězství v soutěži Pražského Jara 1998 a Young Concert Artists v New Yorku 1999 mu otevřelo cestu na světová pódia – Carnegie Hall, sál Berlínské filharmonie, Wigmore hall, Tonhalle Zürich, Gewandhaus Leipzig, Concertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam, Finlandia hall Helsinki, Auditorio de Barcelona, Suntory Hall Tokio, Kennedy Center Washington aj. 

Pod taktovkou dirigentů (Pinchas Zukerman, Marin Alsop, Yakov Kreizberg, Ingo Metzmacher, Serge Baudo, Ken-Ichiro Kobayashi, Libor Pešek, Jakub Hrůša, Tomáš Netopil) vystoupil s Chicago Symphony Orchestra, Minneapolis Symphony Orchestra, New York Chamber Philharmonic, DSO Berlin, Tonhalle-Orchester Zürich, Stuttgarter Philharmoniker, Rotterdam Symphony Orchestra, Helsinki Philharmonic, Singapore Philharmonic. Pravidelně spolupracuje s Českou filharmonií a Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, s nimiž uskutečnil koncertní turné po Japonsku a USA.

Martin Kasík se mimo svou koncertní činnost věnuje pedagogické práci na AMU v Praze a Pražské Konzervatoři. Je uměleckým ředitelem Chopinova festivalu v Mariánských Lázních.

Jeho nahrávky pro společnosti Supraphon a Arco Diva získaly nejvyšší ocenění v časopisech Gramophone, Repertoire a Harmonie.


Program:

W. A. Mozart – 9 variací na Duportovo téma K 573

G. F. Händel – Air s variacemi ze suity č. 5, HWV 430

F. Chopin – Nokturno E dur op. 62 č. 2

Bohuslav Martinů – Pátý den páté luny

B. Smetana – Polka e moll op. 12 č. 2, polky č. 2 a moll, č. 3 F dur z Českých tanců, Oves, Hulán z Českých tanců

F. Liszt – Rigoletto, parafráze na motivy z opery G. Verdiho

Igor Ardašev studoval na brněnské konzervatoři i na JAMU ve třídě prof. Inessy Janíčkové. V letech 1989 až 1992 studoval u Paula Badury-Skody v Rakousku a u Rudolfa Serkina v USA. V osmdesátých a devadesátých letech minulého století získal řadu ocenění na mezinárodních soutěžích (laureát Čajkovského soutěže v Moskvě, soutěže Pražského jara, soutěže královny Alžběty v Bruselu a soutěže Marguerite Long-Jacques Thibaud v Paříži). Roku 1990 obdržel 1. cenu v soutěži Marie Callasové v Aténách. Je zván na mezinárodní hudební festivaly (Pražské jaro, Janáčkův Máj, Festspiele Europäische Wochen Passau, Musikfestival Schloss Moritzburg, Festival Rudolfa Firkušného, Concentus Moraviae a další). Spolupracuje s předními českými interprety (Jiří Bárta, Pavel Šporcl, Ivan Ženatý). Jeho diskografie obsahuje Čajkovského koncert b moll, Janáčkovu Žárlivost s Rudolfem Firkušným, Dvořákovy Slovanské tance a klavírní verzi Smetanovy Mé vlasti s Renatou Lichnovskou, kompozice Lisztovy, Martinů, Ježkovy, Prokofjeva, Musorgského a Beethovenovy. Od roku 2012 působí pedagogicky na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V roce 2019 mu byla udělena Cena města Brna v oboru hudba.


Program:

Domenico Scarlatti – Sonata C dur

Bedřich Smetana – výběr z cyklu Sny

Bedřich Smetana – Koncertní etuda C dur

Wolfgang A. Mozart – Sonáta a moll K. 310

Po studiu na konzervatoři v Praze (prof. Novotný) pokračovala ve svém hudebním vzdělávání na Akademii múzických umění v Praze (prof. Toperczer). Velký vliv na rozvoj její hudební individuality měla postgraduální studia u Eugena Indjice v Paříži a Vitali Berzona ve Freiburgu. Další zkušenosti sbírala na mistrovských kurzech R. Kehrera ve Výmaru, E. Indjice a L. Bermana v Piešťanech.
Jitka Čechová získala titul laureáta v řadě mezinárodních soutěží – Mezinárodní Chopinova soutěž v Mariánských Lázních, Mezinárodní Smetanova soutěž v Hradci Králové, Mezinárodní Hummelova soutěž v Bratislavě, Virtuosi per musica di pianoforte, Mezinárodní soutěž komorní hudby v Detmoldu. Jako sólistka je velmi vysoko ceněna kritikou v mnoha evropských zemích a také v zámoří (v Jihoafrické republice, Jižní a Severní Americe či Japonsku), kde spolupracuje s významnými orchestry (Symfonický orchestr FOK, Symfonický orchestr SWR, Jihoněmecká filharmonie Kostnice, Bamberští symfonikové, Pražská komorní filharmonie, Mnichovští symfonikové, Symfonický rozhlasový orchestr Montevideo, Symfonický orchestr Durban) a vystupuje se sólovými a komorními programy.
Je pravidelně zvána na velké hudební scény a festivaly (Pražské jaro, Graz, Paříž, Alte Oper Frankfurt, Baden-Baden, Bodensee Festival, Český Krumlov, Moravský podzim, Edinburk, Bamberk, Janáčkův máj, Ticino Musica).
Komorní hudba je jednou z nepostradatelných složek její hudební identity. Jako pianistka Smetanova tria se této činnosti věnuje s plným zaujetím, podpořeným brilantní technickou vybaveností. V duchu společenství Smetanova tria spolupracuje v komorním duu i se svými triovými partnery (Jan Talich – housle, Jan Páleníček – violoncello) a vystupuje v rámci kombinovaných programů tria také sólově. Těžiště repertoáru Jitky Čechové představují díla českých autorů – B. Smetany, A. Dvořáka, L. Janáčka, B. Martinů. Dílo B. Smetany bylo náplní jejích 2 koncertů v rámci světoznámého festivalu v Edinburku. Zdeněk Lukáš jí věnoval svůj 3. klavírní koncert, který premiérovala na turné po Německu se Symfonickým orchestrem Südwestfunku pod taktovkou Petra Altrichtera.
Jitka Čechová natočila řadu nahrávek u firem Intercord, BMG, Lotos, Cube. V roce 2014 dokončila pro vydavatelství Supraphon kompletní nahrávku klavírních děl Bedřicha Smetany (8 CD), jež sbírá ocenění významných hudebních kritiků a časopisů v tuzemsku i zahraničí – Diapason, Répertoire, International Record Review, Harmonie. V roce 2014 ke 100. výročí narození Josefa Páleníčka dokončila kompletní nahrávku klavírních koncertů (3 klavírní koncerty+ Concertino) ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. V současnosti se významnou měrou podílí na unikátní souborné nahrávce 550 sonát Domenica Scarlattiho pro Český rozhlas.
V posledních letech vedla mistrovské kurzy v Praze, Londýně, Northern College of Music v Manchesteru, Campos do Jordao v Brazílii, Colburn School University v Los Angeles, v Eau Claire ve Wisconsinu v USA a v Lucemburku.


Recenze serveru Klasika Plus zde

Program:

Johan Sebastian Bach / Samuil Feinberg: Largo BWV 529
Joseph Haydn: Sonáta F dur, Hob. 23
Robert Schumann: Arabeske op. 18
Josef Suk: Jaro, op. 22
Adam Skoumal: Berceuse (2022), Kejklíř (2016)

Přední český pianista Adam Skoumal vystupoval sólově s většinou českých orchestrů, se Slovenskou filharmonií, s Bamberskými symfoniky a mnoha dalšími evropskými orchestry. Po studiích na Pražské konzervatoři a AMU získával zkušenosti na prestižních školách v USA. Nejprve obdržel stipendium na Methodist Southern University v Dallasu a poté na Manhattan School of Music v New Yorku. Získal 1. cenu na soutěži konzervatoří, 2. cenu a titul laureáta na mezinárodní soutěži Pražské jaro, v Itálii, Portugalsku, v USA a je finalistou mnoha dalších významných soutěží (Naumburg Competition atd.). Jako skladatel na sebe poprvé upozornil na soutěži Pražské jaro (1998), kde získal se svou kompozicí cenu za nejlepší provedení české soudobé skladby. Další Skoumalova kompozice, Variace na cikánskou melodii, byla vybrána jako povinná skladba pro soutěž Concours International de Violon ve švýcarském Sionu a dále na
mezinárodní houslové soutěži v Buenos Aires. Adam Skoumal natočil několik kompaktních disků s díly Schumanna, Dvořáka, Smetany, Janáčka, Rejchy, Bacha a Rachmaninova. Své bohaté zkušenosti předává studentům Pražské konzervatoře, kde působí jako pedagog hry na klavír od r. 2013.

Vybíráme pár slov k jeho vlastním kompozicím, které zazní v Pianotéce: „Název Berceuse můžete přeložit jako Ukolébavka, ale trochu se bojím, aby se to nedotklo pianistů, protože všichni znají Chopinovu Berceuse, která je tak trochu inspirací. Skladba je z covidového období, tedy z roku 2020. Kejklíř vznikl v roce 2016 jako povinná soutěžní skladba pro klavírní soutěž Pražského jara. Jedná se v podstatě o jednovětou kompozici formou rychle-pomalu-rychle, kdy krajní virtuózní velmi pianisticky exponované části vyplňuje melancholický střed (kejklíř osamocen v zákulisí přemítá o svém nikam nevedoucím, nicotném životě).“


Recenze serveru Klasika Plus zde

Program:

Vítězslav Novák – Vzpomínky op. 6

Mieczyslaw Weinberg – Childrens Notebooks op. 16, op. 19

Robert Schumann – Carnaval op. 9

Česko-slovenská pianistka Aneta Majerová je vyhledávanou komorní hráčkou, pedagožkou a uměleckou ředitelkou festivalu Zahrady Imaginace Kouřim. Na klavír hraje od čtyř let, vystudovala Konzervatoř v Žilině, bakalářské a magisterské studium absolvovala u prof. Mariána Lapšanského na Akademii umění v Banské Bystrici. Zúčastnila se stáží na pražské HAMU, Akademii Gněssiných v Moskvě a Jeruzalémske hudební akademii. Interpretační umění si zdokonalovala na mezinárodních interpretačních kurzech pod vedením osobností jakými jsou Lazar Berman, Eugen Indjic, Robert Roux, Eugen Pridonoff, Boaz Sharon, Ronan O’Hara a Maria Gambarjan. Úzce spolupracovala s řadou českých pedagogů – Martin Ballý,
Marta Toaderová a Božena Steinerová. V posledních letech se intenzivně věnuje koncertní činnosti. Spolu s Evou Sendreiovou je držitelkou 1. ceny Státní soutěže slovenských konzervatoří v komorní hře a Mezinárodní Schubertovy soutěže klavírních duet v Jeseníku. Je aktivní v oblasti komorní hudby, a to ve
spolupráci s osobnostmi jako Markéta Cukrová, Petr Nouzovský, nebo Roman Patočka. Spolupracovala též s osobnostmi jiných hudebních žánrů jako Marta Topferová, Iva Bittová a David Dorůžka. Aneta je od roku 2009 pedagožkou na Pražské konzervatoři. V oblasti komorní hudby se soustřeďuje na hru se smyčcovými kvartety – se soubory Fama Quartet, Stamicovo kvarteto a Zemlinského kvarteto. Její zatím poslední CD vyšlo u vydavatelství Animal Music v roce 2021, a je věnováno cyklu Childrens Notebooks Mieczysława Weinberga. Hudbě tohoto skladatele polsko-židovského původu se klavíristka věnuje opakovaně. Na
novém albu představuje kompletní provedení Weinbergových klavírních „Dětských sešitů“, které jsou jednou z nejkrásnějších klavírních skladeb 20. století a zasluhují si větší pozornost jak publika, tak hudebníků.