Blüthneriáda

Přijďte se seznámit se skvělým klavírem zn. Blüthner na vlastní uši…! Po koncertě vždy následuje diskuse s pianistou a malé pohoštění.

Začátky jsou v 19 hodin, vstupné je 400,- Kč

Objednávka vstupenek: info@sanson.cz nebo telefonicky na 608964591

 

program

Johann Sebastian Bach – Preludium a fuga cis moll (TK I), Preludium a fuga Fis dur (TK I)

Domenico Scarlatti – Sonata h moll L 449, K 27

Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata Es dur K 282

  1. Adagio, 2. Menuetto I, Menuetto II, 3. Allegro

Fryderyk Chopin – Nocturno f moll op. 55, č. 1, Nocturno cis moll op. 27, č. 1

Isaac Albéniz – Malagueňa op. 165, č. 3

Josef Suk – Píseň lásky op. 7

Milan Dvořák – Jazzové etudy č. 2, 5, 11, 6

 

Martin Hršel je absolventem Akademie múzických umění v Praze (profesoři Ivan Moravec, Jan Panenka, Josef Páleníček). Mezi jeho úspěchy patří 1. cena ve Smetanovské mezinárodní soutěži v roce 1976 a v soutěži AMU v Praze v roce 1981. Reprezentoval Českou republiku v XI. mezinárodní soutěži F. Chopina ve Varšavě v roce 1985.

V roce 1989 založili s manželkou Zdeňkou Kolářovou Pražské klavírní duo. Vyhráli 1. cenu v Chopinově soutěži v Římě v roce 1993. Kromě domoviny opakovaně koncertovali v USA, Francii, Velké Británii, Německu, Švýcarsku a Belgii. Vystoupili např. v Montreux, v Royal Festival Hall v Londýně, v Saint Quentinu a Dijonu, Maison de RF Paris, Rudolfinu a Smetanově síni v Praze. Vystupovali na mezinárodních festivalech Pražské Jaro (1996, 2004), Schleswig-Holstein, Radio France Montpellier, Folle Journeé Nantes, Český Krumlov, Concentus Moraviae atd. Spolupracovali s řadou slavných orchestrů – BBC London, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Česká filharmonie, FOK, Pražská komorní filharmonie, Filharmonie Hradec Králové a s dalšími. Vedle snímků pro ČT a ČRo a natočili 15 CD pro francouzskou značku Praga Digitals.

Martin Hršel se věnoval celý život výuce hry na klavír. V roce 1990 se stal vedoucím klavírního oddělení na Konzervatoři v Pardubicích. Mnoho jeho studentů bylo úspěšně přijato na české a německé hudební akademie a vyhráli ceny v českých národních i mezinárodních soutěžích (např. absolutní vítězové Vilém Valkoun – Beethovenova soutěž 1989, Slávka Pěchočová – Smetanovská soutěž 1996).

V letech 2008-2017 pracoval jako hudební expert v Piano Center Abú Dhabí pod Ministerstvem kultury SAE (kromě vyučování měl za úkol organizování koncertů, pořádání klavírních soutěží, festivalů, komunikaci se zahraničními ambasádami a umělci z celého světa). Jeho tamní studenti získali mnoho soutěžních cen v SAE a Kuvajtu. V letech 2014-2017 také vyučoval na New York University v Abú Dhabí.

Martin Hršel se zúčastnil jako člen poroty mnoha mezinárodních a českých klavírních soutěží, působil také jako lektor mistrovských kurzů. Po návratu ze SAE vyučoval na Deylově Konzervatoři, PFUK v Praze a ZUŠ Taussigova. Nyní působí v ZUŠ Pardubice-Polabiny.

 


 

Program

Ivo Bláha – Humoreska č. 1 a č. 2 pro čtyřruční klavír

Antonín Dvořák – Ze Šumavy op. 68 pro čtyřruční klavír

1. Na přástkách (Allegro molto), 2. U Černého jezera (Lento), 3. Noc filipojakubská (Molto vivace), 4. Na čekání (Allegro comodo), 5. Klid (Lento e molto cantabile), 6. Z bouřlivých dob (Allegro con fuoco)

Karel Husa – 8 českých duet

1. Ouverture, 2. Rondeau, 3. Melancholická píseň, 4. Pohřební procesím 5. Elegie, 6. Malé scherzo, 7. Večer, 8. Slovenský tanec

Jindra Nečasová Nardelli – Lekníny pro čtyřruční klavír

1. Ranní světlo, 2. Dvě vrby, 3. Zář zapadajícího slunce v předtuše noci

Zdeněk Zahradník – Canzona II

 

Tomáš Hostýnek

je absolventem Konzervatoře Plzeň ve třídě Petra Nováka, akademickým pracovníkem na Katedře anglického jazyka a literatury FF ZČU a učitelem hry na klavír na ZUŠ T. Brzkové v Plzni. V roce 2014 získal 1. cenu v celostátním kole soutěže ZUŠ hry na klavír v Praze a v témže roce postoupil mezi semifinalisty 2. ročníku mezinárodní soutěže Pianista roku. Po účasti na soutěžích v Paříži a Římě přivezl v letech 2016, 2017 a 2020 1. místa z mezinárodních klavírních soutěží např. v Petrohradě, Kyjevě a online soutěže v Srbsku. V roce 2017 vystupoval i na soutěžní přehlídce v Seattlu. Je též účastníkem mistrovských kurzů Pavla Eliaševiče (Petrohrad) a Logana Skeltona (Seattle). Společně s Petrem Novákem úspěšně koncertuje v Německu, na různých kulturních, společenských i vzdělávacích akcích v Čechách (např. Dny soudobé hudby v Praze, koncertní cykly v Refektáři jezuitské koleje v Klatovech, výstavy pořádané Západočeským muzeem aj.) V roce 2018 nahrál cyklus Tří českých tanců Oldřicha Flosmana pro Český rozhlas, v r. 2019 vystoupil s Klatovským symfonickým orchestrem při provedení Beethovenova 1. klavírního koncertu C-dur. Vystupuje také s polskou sopranistkou Ewou Pankowskou. Popularizaci hudby se věnuje i během svého působení na univerzitě či při natáčení podcastů na YouTube.

Petr Novák

Pedagog klavírní hry, sólista, komorní hráč a korepetitor studoval na Konzervatoři Plzeň (prof. Jindřich Duras), Hudební fakultě AMU v Praze (doc. Emil Leichner) a na Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy v Lipsku (prof. Ulrich Urban). Zkušenosti si doplňoval na mistrovských kurzech např. u Paula Guldy, Eugena Indjice, Nelly Acopian Tamariny, Vladimíra Kraineva aj.

Jako sólista spolupracoval s Janáčkovou filharmonií Ostrava, Západočeským symfonickým orchestrem v Mariánských Lázních, Karlovarským symfonickým orchestrem, Plzeňskou filharmonií, nebo Symfonickým orchestrem v Brestu (Bělorusko). Sólové recitály dával doma v Plzni, v Praze, na festivalu Janáčkův máj, i v Německu. Těžiště jeho činnosti je však spolupráce s mladými studenty – instrumentalisty, a to jak na půdě konzervatoře, tak na Letních hudebních kurzech v Domažlicích, Letních hudebních kurzech Plzeňského kraje, Třeboňském letním setkávání a jinde. Spolupracuje, nebo spolupracoval s houslistkou Janou Vonáškovou Novákovou, s barytonistou Romanem Janálem, s houslistkou Lucií Novoveskou Carlson, s klavíristou Štěpánem Kosem, či v Klavírním triu Bavačesko.

Pravidelně nahrává pro Český Rozhlas, jeho spolupráci s houslistkou Viktorií Kaunzner zachytil Bavorský rozhlas. Účinkoval ve významných sálech, zvláště v Anglii – ve Wigmore Hall v Londýně, Bridgewater Hall v Manchesteru, v St. David´s Hall v Cardiffu.

Pro Plzeňský Deník píše recenze na premiéry operních představení Divadla Josefa Kajetána Tyla a abonentních koncertů Plzeňské filharmonie. Jeho reflexe lze najít i v časopise Hudební rozhledy, na webu Klasika Plus, webu Plzeňského Deníku, nebo v Chebském Deníku.


 

 

Program

Miloslav Kabeláč: 8 preludií op. 30
Preludio ostinato
Preludio meditativo
Preludio sognante
Preludio corale
Preludio notturno
Preludio volante
Preludio arioso
Preludio impetuoso

Oldřich Semerák: Sonata pro klavír
Allegretto
Adagio
Vivo

Jan Málek: Konifery pro čtyřruční klavír
Jedlička koncem zimy
Jarní modříny
Osamělý cedr
Jinany
Thuje a cypřiše
Černá hradba smrků
Borový háj v podzimním slunci

Oldřich Ferdinand Korte: Sonata pro klavír

Maestoso

Molto grave ma sempre animando poco a poco 

Allegreto quasi fugato

Zdeněk Zahradník: Cantabile (Andělé v mém srdci)

Daniel Wiesner (1969) studoval na pražské konzervatoři u prof. Valentiny Kameníkové a na AMU ve třídě prof. Petera Toperczera. V letech 1988 a1990 absolvoval mistrovské kurzy u Rudolfa Kehrera ve Výmaru.
Kromě několika cen z domácích soutěží, které získal ještě za studií, se stal vítězem Mezinárodní klavírní soutěže v Glasgow (1990) a nositelem ceny ze soutěže „Vianna da Motta“ v Lisabonu. V roce 1993 obdržel Cenu Hlávkovy nadace.
Jako sólista a vyhledávaný komorní hráč vystupoval na koncertech ve většině evropských zemí a v USA, Jordánsku a Tunisu. Je členem několika komorních souborů (od roku 1994 komorního souboru „In modo camerale“, který získal v roce 1996 Cenu Českého spolku pro komorní hudbu a v témže roce se stal finalistou soutěže komorní hudby v Ósace). Spolupracuje s renomovanými sólisty.
Řadu skladeb svého širokého repertoáru premiéroval a má též obsáhlou diskografii. Natočil několik sólových CD, mj. s díly B. Smetany, Zd. Fibicha, S. Prokofjeva, K. B. Jiráka a M. Kabeláče. Intenzivně se věnuje soudobé hudbě, zvláště české, má na svém kontě mnoho desítek premiér novinek a několik CD nahrávek.
Jako sólista vystupuje s předními českými orchestry, s Českou filharmonií (2002 – Bartókův klavírní koncert, 2004 – Martinů Dvojkoncert, 2008 – Messiaen: Exotičtí ptáci a Barvy nebeského města, 2010 – Gemrot: Klavírní koncert – světová premiéra), s FOKem (2005 – Messiaen: Turangalila, 2006 – Mozartův klavírní koncert C dur) a mnoha dalšími.
Nahrává pravidelně pro Český rozhlas. V roce 2009 obdržel Cenu České hudební rady za vynikající interpretaci soudobé hudby a propagaci české tvorby.
Pravidelně spolupracuje s festivaly Concertino Praga a Mladá Praha. V roce 2021 provedl na hudebním festivalu Hudební fórum v Hradci Králové českou premiéru klavírního koncertu Dietera Ammanna.
V letech 2008 – 2013 vyučoval hlavní obor klavír na konzervatoři v Pardubicích. Od roku 2012 působí na oddělení klavírní spolupráce na AMU v Praze.


 

Mistrovské ovládání nástroje jak ve smyslu virtuosním, tak v citovém výrazu neodmyslitelném zvláště ve skladbách sdělujících rozpoložení ducha a nitra skladatele, řadí dnes Ivana Klánského mezi světovou špičku. Jako laureát nejprestižnějších mezinárodních soutěží (Bolzano, Neapol, Lipsko, Varšava, Fort Worth, Barcelona, Santander) se stal již v době studií na pražské AMU vyhledávaným sólistou a komorním hráčem. Od té doby má na svém kontě více než 4500 koncertů na pódiích pěti světadílů. V současné době spojuje Ivan Klánský svou interpretační činnost s mimořádně úspěšnou prací pedagogickou a významným působením v oblasti organizace hudebního života v Čechách. Je členem světově proslulého Guarneri tria Praha. V listopadu 2021 byl podruhé zvolen do funkce děkana Hudební a taneční fakulty AMU. Za své celoživotní dílo byl v říjnu 2023 oceněn prezidentem republiky medailí Za zásluhy 1. stupně.

Program:

J. S. Bach – Chromatická fantazie a fuga d-moll

R. Schumann – Arabeska C-dur op. 18

F. Chopin – Balda č. 4 f-moll, op. 52

se synem Lukášem

A. Dvořák – výběr ze Slovanských tanců


 

program

Leoš Janáček (1854 – 1928)
Sonáta es moll, 1. X. 1905 “Z ulice”
1. Předtucha
2. Smrt

Joseph Haydn – Sonáta Es dur Hob.XVI/52
1. Allegro
2. Adagio
3. Finale. Presto

Moritz Moszkowski – Capriccio Espagnol op. 37

V roce 2002 se stal Miroslav Sekera vítězem mezinárodní soutěže J. Brahmse v rakouském Portschachu. Již předtím ale získal ocenění v mnoha významných soutěžích u nás i v zahraničí, jako například 1. cenu v soutěži F. Chopina v Mariánských Lázních, 1. cenu v soutěži pořádané HAMU (Stipendium firmy Yamaha), 2. cenu v mezinárodní soutěži v Gaillardu ve Francii, nebo cenu hudební společnosti “Salon de Virtuosi” v New Yorku v r. 2016. Sekera hrál jako sólový i komorní hráč na prestižních pódiích, zejména ve Vídni (Wien Konzerthaus, Musikverein), ve Washingtonu (The Kennedy Center), v Tokiu (Opera City Concert Hall) a mnoha dalších městech po celém světě. Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem, předními českými orchestry a festivaly. K jeho stálým uměleckým partnerům patří houslista Josef Špaček se kterým nahrál CD pro firmu Supraphon, či hornista Radek Baborák. V roce 2016 debutoval ve Dvořákově síni pražského Rudolfina v rámci cyklu “Světová klavírní tvorba”. Vystoupil také na klavírním festivalu R. Firkušného. V roce 2019 koncertoval po Japonsku s legendárním cellistou Tsuyoshi Tsutsumi a v témže roce vystoupil jako sólista na mezinárodním festivalu v japonské Karuizawě, kde provedl 2. klavírní koncert J. Brahmse B-dur, op. 83. V roce 2020 vydal Supraphon jeho sólové CD s díly F. Liszta a B. Smetany, které mj. získalo ocenění na pizzicato.lu. Letos získal spolu s dirigentem Marko Ivanovičem a se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu cenu Anděl za nahrávku děl Miloslava Kabeláče. A úplně aktuálně, v srpnu učil na dvou hudebních akademiích v Japonsku, Iwami Ginzan Music Academy a Ishikawa Music Academy.


 

Program:

Maurice Ravel: Sonáta č.1 pro housle a klavír „Posthume“

pro violu upravil Petr Verner

Johannes Brahms: Sonáta pro violu a klavír f moll, Op. 120 č. 1

1. Allegro appassionato

2. Andante un poco adagio

3. Allegretto grazioso

4. Vivace

Rebecca Clarke: Sonáta pro violu a klavír

1. Impetuoso

2. Vivace

3. Adagio

Houslista, violista a dirigent Petr Verner

Violu začal studovat u vynikajícího sólisty Jana Pěrušky. Pražskou konzervatoř absolvoval ve třídě prof. Jiřího Ziky v roce 1986. Následovala studia na pražské Akademii múzických umění u profesorů Milana Škampy, Lubomíra Malého a Jana Pěrušky.

Zásadní význam pro jeho orientaci měla pak především osobnost českého houslisty a dirigenta prof. Josefa Vlacha. Zúčastnil se mezinárodních kurzů komorní hry u profesorů F. Beyera, Ch. Poppena a E. Feltze v Německu a u Melos kvarteta ve Švýcarsku. V roce 1985 se stal vedoucím skupiny viol Českého komorního orchestru a členem Vlachova kvarteta Praha, kde působil do roku 2005. S tímto souborem koncertoval v USA, Japonsku, Novém Zélandu a ve většině zemí Evropy.

V současnosti hraje ve Dvořákově klavírním kvartetu a v duu se Slávkou Vernerovou. Sólově účinkoval s řadou orchestrů (Pražský komorní orchestr, Jenaer Phillharmonie, Český komorní orchestr, Jihočeská komorní filharmonie, Talichův komorní orchestr aj.). Jeho diskografie čítá již 40 CD s širokým komorním i sólovým repertoárem všech stylových období.

Petr Verner hraje na  violu Antonio Mayerhoffer z roku 1772 po svém profesorovi Jiřím Zikovi.

Slávka Vernerová-Pěchočová

Po absolutoriu pardubické konzervatoře ve třídě prof. Martina Hršela studovala v letech 1998 – 2003 na pražské AMU u prof. Ivana Moravce v magisterském a doktorském programu, jehož tématem bylo klavírní dílo Leoše Janáčka i souborná nahrávka jeho kompletního sólového a komorního díla.

Absolvovala mistrovské kurzy u Nelly Akopian a v roce 2002 tříměsíční postgraduální studium v Londýně na Royal College. Je vítězkou Mezinárodní Smetanovy klavírní soutěže v Hradci Králové 96 a laureátkou některých zahraničních jako Wroclaw 95, Missouri 98, Wales 2001. 

Opakovaně se představila na Pražském jaru, naposledy v roce 2020 v rámci festivalu Rudolfa Firkušného. Byla angažována různými orchestry jako ČF, FOK, Gunma Symphony Orchestra, Royal Liverpool Orchestra v čele s Liborem Peškem, Jiřím Bělohlávkem, Martinem Turnovským, Jakubem Hrůšou ad. V létě 2009 byla pozvána k hostování s BBC Symphony Orchestra na festivalu PROMS v Royal Albert Hall v Londýně.

Vernerová se rovněž věnuje komorní hudbě, je zákládající členkou Dvořákova klavírního kvarteta a vyhledávanou klavíristkou pro spolupráci s předními instrumentalisty a ansámbly (Pavel Haas kvartet, Pražákovo kvarteto, Bennewitzovo kvarteto, Zemlinského kvarteto atd.).

V roce 2002 s ní Česká televize v rámci cyklu pořadů Bez limitu natočila portrét (režisér Jan Mudra) a v roce 2023 pak také 13. komnatu.

Sólově natočila pro francouzskou společnost Praga Digital kompaktní disk s Janáčkovým dílem pro klavír. Tato nahrávka získala jedno z nejprestižnějších ocenění ve Francii CD CHOC. U téže společnosti natočila recitál Chopin – Schumann a tři klavírní koncerty W. A. Mozarta. Deska získala všech 5 zlatých hvězd Diapasonu. S Dvořákovým klavírním kvartetem natočila pro Supraphon kompletní Dvořákovy a Schumannovy klavírní kvartety. Obě CD získala CD CHOC a další významná světová ocenění.


 

Program:

A. Chačaturjan – L. Busch: Sabre Dance Boogie

G. Gershwin: Preludia pro klavír

                      A l l e g r o   b e n   r i t m a t o

                      A n d a n t e  c o n  m o t o

                      T e m p o  r u b a t o

Friedrich Gulda: Play piano Play 

                      č. 9 Allegro, dolce

                      č. 6 Presto possibile

George Gershwin: I got rhythm

George Gershwin: Walking the Dog

Earl Wild – Wild / Gershwin: Sedm virtuózních etud

                      č. 7 „Fascinating Rhythm“ 

Bohuslav Martinů

                      Kuchyňská revue – část 6. Duel (charleston)

George Gershwin: Rapsodie v modrém

„Proč je Gershwinova Rapsódie v modré barvě?“

Jsou hudba klasická a jazzová dva naprosto odlišné světy nebo se mohou navzájem inspirovat, doplňovat a ovlivňovat?

Může klasicky školený skladatel – klavírista složit skvělou skladbu v jazzovém stylu a také ji v tomto duchu výtečně interpretovat?

Je možné použít typické barokní hudební formy jako toccatu nebo fugu a „vyplnit“ je jazzovými harmoniemi, rytmem a výrazem?

Jak zněla Rapsódie v modrém před tím, než ji Gershwin předal k orchestraci Ferde Grofému?

Alespoň částečně se na tyto otázky bude snažit odpovědět program tohoto koncertu, který jsem vytvářel mimo jiné s velkým respektem a obdivem k jednotlivým skladatelům, kteří byli také zcela mimořádnými klavíristy.

Karel Košárek studoval na konzervatoři v Kroměříži, posléze v Praze u Valentiny Kameníkové, dále na pražské AMU u Františka Raucha a Květoslavy Bílinské. Později studoval na Southern Methodist University v Dallasu, kde získal diplom Artist Certificate a titul Master in Music.

Je vítězem několika klavírních soutěží, například International Young Artist Competition v Corpusu Christi (1992), International Piano Competition v San Antoniu (1993), Mezinárodní smetanovské klavírní soutěži, je laureátem mnoha dalších cen, např. International F. P. Neglia Competition v Itálii a také finalistou Walter Naumburg Competition v USA.

Univerzální interpret s mimořádným rozsahem koncertních aktivit – jako sólista vystupuje s předními orchestry ale je také oblíbený komorní hráč, který spolupracuje s předními českými pěvci – například s Magdalenou Koženou a Romanem Janálem. Donedávna měl také komponovaný pořad se Soňou Červenou.


 

Program:

F. Chopin: Balada g moll op. 23

                 Balada As dur op. 47

K. Slavický: Tři skladby pro klavír

                1. Burleska

                2. Intermezzo

                3. Toccata

F. Chopin: Nokturno Des dur op. 27 č. 1

                 Scherzo b moll op. 31

Vystudoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě u prof. Moniky Tugendliebové a pražskou AMU ve třídě prof. Ivana Klánského. Své hudební obzory si rozšířil mistrovskými kurzy u Lazara Bermana, Garricka Ohlsona, Christiana Zachariase, Paula Badury – Skody.

Vítězství v soutěži Pražského Jara 1998 a Young Concert Artists v New Yorku 1999 mu otevřelo cestu na světová pódia – Carnegie Hall, sál Berlínské filharmonie, Wigmore hall, Tonhalle Zürich, Gewandhaus Leipzig, Concertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam, Finlandia hall Helsinki, Auditorio de Barcelona, Suntory Hall Tokio, Kennedy Center Washington aj. 

Pod taktovkou dirigentů (Pinchas Zukerman, Marin Alsop, Yakov Kreizberg, Ingo Metzmacher, Serge Baudo, Ken-Ichiro Kobayashi, Libor Pešek, Jakub Hrůša, Tomáš Netopil) vystoupil s Chicago Symphony Orchestra, Minneapolis Symphony Orchestra, New York Chamber Philharmonic, DSO Berlin, Tonhalle-Orchester Zürich, Stuttgarter Philharmoniker, Rotterdam Symphony Orchestra, Helsinki Philharmonic, Singapore Philharmonic. Pravidelně spolupracuje s Českou filharmonií a Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, s nimiž uskutečnil koncertní turné po Japonsku a USA.

Martin Kasík se mimo svou koncertní činnost věnuje pedagogické práci na AMU v Praze a Pražské Konzervatoři. Je uměleckým ředitelem Chopinova festivalu v Mariánských Lázních.

Jeho nahrávky pro společnosti Supraphon a Arco Diva získaly nejvyšší ocenění v časopisech Gramophone, Repertoire a Harmonie.


 

Program:

W. A. Mozart – 9 variací na Duportovo téma K 573

G. F. Händel – Air s variacemi ze suity č. 5, HWV 430

F. Chopin – Nokturno E dur op. 62 č. 2

Bohuslav Martinů – Pátý den páté luny

B. Smetana – Polka e moll op. 12 č. 2, polky č. 2 a moll, č. 3 F dur z Českých tanců, Oves, Hulán z Českých tanců

F. Liszt – Rigoletto, parafráze na motivy z opery G. Verdiho

Igor Ardašev studoval na brněnské konzervatoři i na JAMU ve třídě prof. Inessy Janíčkové. V letech 1989 až 1992 studoval u Paula Badury-Skody v Rakousku a u Rudolfa Serkina v USA. V osmdesátých a devadesátých letech minulého století získal řadu ocenění na mezinárodních soutěžích (laureát Čajkovského soutěže v Moskvě, soutěže Pražského jara, soutěže královny Alžběty v Bruselu a soutěže Marguerite Long-Jacques Thibaud v Paříži). Roku 1990 obdržel 1. cenu v soutěži Marie Callasové v Aténách. Je zván na mezinárodní hudební festivaly (Pražské jaro, Janáčkův Máj, Festspiele Europäische Wochen Passau, Musikfestival Schloss Moritzburg, Festival Rudolfa Firkušného, Concentus Moraviae a další). Spolupracuje s předními českými interprety (Jiří Bárta, Pavel Šporcl, Ivan Ženatý). Jeho diskografie obsahuje Čajkovského koncert b moll, Janáčkovu Žárlivost s Rudolfem Firkušným, Dvořákovy Slovanské tance a klavírní verzi Smetanovy Mé vlasti s Renatou Lichnovskou, kompozice Lisztovy, Martinů, Ježkovy, Prokofjeva, Musorgského a Beethovenovy. Od roku 2012 působí pedagogicky na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V roce 2019 mu byla udělena Cena města Brna v oboru hudba.


 

Program:

Domenico Scarlatti – Sonata C dur

Bedřich Smetana – výběr z cyklu Sny

Bedřich Smetana – Koncertní etuda C dur

Wolfgang A. Mozart – Sonáta a moll K. 310

Po studiu na konzervatoři v Praze (prof. Novotný) pokračovala ve svém hudebním vzdělávání na Akademii múzických umění v Praze (prof. Toperczer). Velký vliv na rozvoj její hudební individuality měla postgraduální studia u Eugena Indjice v Paříži a Vitali Berzona ve Freiburgu. Další zkušenosti sbírala na mistrovských kurzech R. Kehrera ve Výmaru, E. Indjice a L. Bermana v Piešťanech.
Jitka Čechová získala titul laureáta v řadě mezinárodních soutěží – Mezinárodní Chopinova soutěž v Mariánských Lázních, Mezinárodní Smetanova soutěž v Hradci Králové, Mezinárodní Hummelova soutěž v Bratislavě, Virtuosi per musica di pianoforte, Mezinárodní soutěž komorní hudby v Detmoldu. Jako sólistka je velmi vysoko ceněna kritikou v mnoha evropských zemích a také v zámoří (v Jihoafrické republice, Jižní a Severní Americe či Japonsku), kde spolupracuje s významnými orchestry (Symfonický orchestr FOK, Symfonický orchestr SWR, Jihoněmecká filharmonie Kostnice, Bamberští symfonikové, Pražská komorní filharmonie, Mnichovští symfonikové, Symfonický rozhlasový orchestr Montevideo, Symfonický orchestr Durban) a vystupuje se sólovými a komorními programy.
Je pravidelně zvána na velké hudební scény a festivaly (Pražské jaro, Graz, Paříž, Alte Oper Frankfurt, Baden-Baden, Bodensee Festival, Český Krumlov, Moravský podzim, Edinburk, Bamberk, Janáčkův máj, Ticino Musica).
Komorní hudba je jednou z nepostradatelných složek její hudební identity. Jako pianistka Smetanova tria se této činnosti věnuje s plným zaujetím, podpořeným brilantní technickou vybaveností. V duchu společenství Smetanova tria spolupracuje v komorním duu i se svými triovými partnery (Jan Talich – housle, Jan Páleníček – violoncello) a vystupuje v rámci kombinovaných programů tria také sólově. Těžiště repertoáru Jitky Čechové představují díla českých autorů – B. Smetany, A. Dvořáka, L. Janáčka, B. Martinů. Dílo B. Smetany bylo náplní jejích 2 koncertů v rámci světoznámého festivalu v Edinburku. Zdeněk Lukáš jí věnoval svůj 3. klavírní koncert, který premiérovala na turné po Německu se Symfonickým orchestrem Südwestfunku pod taktovkou Petra Altrichtera.
Jitka Čechová natočila řadu nahrávek u firem Intercord, BMG, Lotos, Cube. V roce 2014 dokončila pro vydavatelství Supraphon kompletní nahrávku klavírních děl Bedřicha Smetany (8 CD), jež sbírá ocenění významných hudebních kritiků a časopisů v tuzemsku i zahraničí – Diapason, Répertoire, International Record Review, Harmonie. V roce 2014 ke 100. výročí narození Josefa Páleníčka dokončila kompletní nahrávku klavírních koncertů (3 klavírní koncerty+ Concertino) ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. V současnosti se významnou měrou podílí na unikátní souborné nahrávce 550 sonát Domenica Scarlattiho pro Český rozhlas.
V posledních letech vedla mistrovské kurzy v Praze, Londýně, Northern College of Music v Manchesteru, Campos do Jordao v Brazílii, Colburn School University v Los Angeles, v Eau Claire ve Wisconsinu v USA a v Lucemburku.


 

 

Recenze serveru Klasika Plus zde

 

Program:

Johan Sebastian Bach / Samuil Feinberg: Largo BWV 529
Joseph Haydn: Sonáta F dur, Hob. 23
Robert Schumann: Arabeske op. 18
Josef Suk: Jaro, op. 22
Adam Skoumal: Berceuse (2022), Kejklíř (2016)

Přední český pianista Adam Skoumal vystupoval sólově s většinou českých orchestrů, se Slovenskou filharmonií, s Bamberskými symfoniky a mnoha dalšími evropskými orchestry. Po studiích na Pražské konzervatoři a AMU získával zkušenosti na prestižních školách v USA. Nejprve obdržel stipendium na Methodist Southern University v Dallasu a poté na Manhattan School of Music v New Yorku. Získal 1. cenu na soutěži konzervatoří, 2. cenu a titul laureáta na mezinárodní soutěži Pražské jaro, v Itálii, Portugalsku, v USA a je finalistou mnoha dalších významných soutěží (Naumburg Competition atd.). Jako skladatel na sebe poprvé upozornil na soutěži Pražské jaro (1998), kde získal se svou kompozicí cenu za nejlepší provedení české soudobé skladby. Další Skoumalova kompozice, Variace na cikánskou melodii, byla vybrána jako povinná skladba pro soutěž Concours International de Violon ve švýcarském Sionu a dále na
mezinárodní houslové soutěži v Buenos Aires. Adam Skoumal natočil několik kompaktních disků s díly Schumanna, Dvořáka, Smetany, Janáčka, Rejchy, Bacha a Rachmaninova. Své bohaté zkušenosti předává studentům Pražské konzervatoře, kde působí jako pedagog hry na klavír od r. 2013.

Vybíráme pár slov k jeho vlastním kompozicím, které zazní v Pianotéce: „Název Berceuse můžete přeložit jako Ukolébavka, ale trochu se bojím, aby se to nedotklo pianistů, protože všichni znají Chopinovu Berceuse, která je tak trochu inspirací. Skladba je z covidového období, tedy z roku 2020. Kejklíř vznikl v roce 2016 jako povinná soutěžní skladba pro klavírní soutěž Pražského jara. Jedná se v podstatě o jednovětou kompozici formou rychle-pomalu-rychle, kdy krajní virtuózní velmi pianisticky exponované části vyplňuje melancholický střed (kejklíř osamocen v zákulisí přemítá o svém nikam nevedoucím, nicotném životě).“


 

Recenze serveru Klasika Plus zde

 

Program:

Vítězslav Novák – Vzpomínky op. 6

Mieczyslaw Weinberg – Childrens Notebooks op. 16, op. 19

Robert Schumann – Carnaval op. 9

Česko-slovenská pianistka Aneta Majerová je vyhledávanou komorní hráčkou, pedagožkou a uměleckou ředitelkou festivalu Zahrady Imaginace Kouřim. Na klavír hraje od čtyř let, vystudovala Konzervatoř v Žilině, bakalářské a magisterské studium absolvovala u prof. Mariána Lapšanského na Akademii umění v Banské Bystrici. Zúčastnila se stáží na pražské HAMU, Akademii Gněssiných v Moskvě a Jeruzalémske hudební akademii. Interpretační umění si zdokonalovala na mezinárodních interpretačních kurzech pod vedením osobností jakými jsou Lazar Berman, Eugen Indjic, Robert Roux, Eugen Pridonoff, Boaz Sharon, Ronan O’Hara a Maria Gambarjan. Úzce spolupracovala s řadou českých pedagogů – Martin Ballý,
Marta Toaderová a Božena Steinerová. V posledních letech se intenzivně věnuje koncertní činnosti. Spolu s Evou Sendreiovou je držitelkou 1. ceny Státní soutěže slovenských konzervatoří v komorní hře a Mezinárodní Schubertovy soutěže klavírních duet v Jeseníku. Je aktivní v oblasti komorní hudby, a to ve
spolupráci s osobnostmi jako Markéta Cukrová, Petr Nouzovský, nebo Roman Patočka. Spolupracovala též s osobnostmi jiných hudebních žánrů jako Marta Topferová, Iva Bittová a David Dorůžka. Aneta je od roku 2009 pedagožkou na Pražské konzervatoři. V oblasti komorní hudby se soustřeďuje na hru se smyčcovými kvartety – se soubory Fama Quartet, Stamicovo kvarteto a Zemlinského kvarteto. Její zatím poslední CD vyšlo u vydavatelství Animal Music v roce 2021, a je věnováno cyklu Childrens Notebooks Mieczysława Weinberga. Hudbě tohoto skladatele polsko-židovského původu se klavíristka věnuje opakovaně. Na
novém albu představuje kompletní provedení Weinbergových klavírních „Dětských sešitů“, které jsou jednou z nejkrásnějších klavírních skladeb 20. století a zasluhují si větší pozornost jak publika, tak hudebníků.